YPARD Egypt

يمثل القطاع الزراعي أحد الأعمدة الرئيسة للاقتصاد المصري، حيث يشكل ما نسبته حوالى 14% من الناتج المحلي الإجمالي، ويوظف حوالي 25% من القوة العاملة. كذلك، فإن النشاط الزراعي يوفر مصدر دخل لقرابة 55% من السكان في مصر، كما أن عوائد التصدير الزراعي تشكل مصدراً هاماً للعملة الأجنبية. بناءً على ذلك، فإن دعم جهود التنمية الزراعية والريفية المستدامة كآلية لتخفيف حدة الفقر وتحسين مستويات الأمن الغذائي يعتبر عنصراً ضرورياً لتحقيق التنمية الإقتصادية في مصر.

وعلى الرغم من هذا، فإن القطاع الزراعي في مصر يواجه العديد من التحديات التي من بينها الأثار السلبية للنمو السكاني المتزايد، تدهور الموارد البيئية والطبيعية، تباطؤ معدلات الإنتاجية، والاعتماد الشديد على أسواق الغذاء العالمية. علاوة على هذا، فإن ندرة الموارد المائية تشكل أحد أكبر التحديات التي تواجه القطاع الزراعي المصري، كما أن التوقعات تشير إلى أن مصر ستكون أحد اكثر الدول تأثراً بالتداعيات السلبية للتغير المناخي.

وفي هذا الاطار، يكاد يكون هناك إجماع على أن ادماج الشباب في جهود التنمية الزراعية والريفية وإدارة الموارد الطبيعية يمكن أن يكون أداة فاعلة للتصدي لهذه التحديات. فمصر-شأنها كشأن العديد من دول حوض البحر المتوسط وشمال أفريقيا- تتمتع بارتفاع نسبة الشباب في الهرم السكاني، فنجد أن واحد من بين كل خمسة مصريين يقع في الفئة العمرية 15-24، كما أن متوسط أعمار نصف السكان في مصر تقل عن 25 سنة.

ومن ثم، فإن هذه القوة الديموجرافية التي تتمتع بها مصر يمكن الإستفادة بها كوسيلة فعالة لتحفيز جهود التنمية الزراعية وتحقيق النمو الإقتصادي. وعلى الرغم من هذا، فإن الاحصاءات المتاحة تشير أن 90% من العاطين عن العمل في مصر هم من الشباب، وترتفع معدلات البطالة بشكل خاص بين فئة الشابات الباحثات عن عمل، كما يصبح الموقف أكثر صعوبة بين الشباب الريفي.

وفي "وايبارد مصر"، فإننا نؤمن أن الشباب هم أصحاب المصلحة الرئيسيين عندما يتعلق الأمر بمستقبل التنمية الزراعية في مصر، ولذلك فمن الضروري ليس فقط اشراك الشباب وإنما أيضاً تمكينهم وتعظيم أدوارهم في تخطيط وإدارة التنمية الزراعية والريفية. كذلك، فنحن نؤمن أن ادماج الشباب في القطاع الزراعي يشكل ضرورة ملحة لرفع معدلات الأمن الغذائي وتحسين المستويات المعيشية للفقراء في مصر.

لذلك، فنحن نعمل باستمرار لتوفير منبر للمهنيين الشباب المصريين للاستفادة من قدراتهم الكامنة واشراكهم في تحقيق التنمية الزراعية والريفية في مصر.   

English version

Agriculture is a key pillar of the Egyptian economy. Currently, the sector makes up about 14% of GDP, employs roughly one-fourth of the labor force, provides livelihood to about 55% of the population, and provides the country—through agrifood exports—with an important share of its foreign exchange. As such, promoting sustainable agricultural and rural development as a mechanism to reduce poverty and improve food security levels is an indispensable element for sustainable social and economic development in Egypt.

Nevertheless, Egypt faces severe agricultural challenges underpinned, among others, by strong population growth, degradation of environmental and natural resources, low agricultural productivity and dependency on global food markets. Water scarcity is another issue and the country is projected to be deeply impacted by the consequences of climate change. Furthermore, inter-state conflicts since 2011 continue to disrupt development and economic growth and raise further food security concerns.

In this context, there is a growing consensus that a strong involvement of Egyptian youth in agriculture and rural development and natural resources management could boost food security in the country. As in many other MENA countries, Egypt experiences a youth bulge where one in each five Egyptians is between ages 15 and 24, and one-half of the population is below the age of 25.

Such an undeniable demographic strength of Egypt represents a powerful engine of agricultural development and economic growth. However, statistics show that at least 90% of the unemployed in Egypt are youth; the situation is particularly tough for young women looking for a job. Moreover, many young people have to accept low productivity, low paid and insecure jobs, far below their capabilities. Furthermore, the overall employment situation is particularly critical for youth living in rural areas.

In YPARD Egypt, we strongly believe that youth are the key stakeholders in the future of agricultural development and thus they must not only be involved but also empowered. We also believe that engaging youth in agriculture is pivotal to improving food security and economic well-being of poor Egyptians.

We therefore work constantly to connect young Egyptians to agriculture through providing a platform to young professionals to realize their full potential and contribute proactively towards innovative agricultural development.

Come join your YPARD National chapter! We are looking forward to hearing your ideas and having you on board!

YPARD Egypt members

Contact YPARD Egypt representative